Monday, August 19, 2013

خواطر بتاعتي مش بتاعة أحمد الشقيري

الموضوع ده مش للنشر ... يعني ماحدش يعمله شير

الأسم / أحمد 
العمر / 21 سنة و 3 أيام 
المؤهل الدراسي / ثانوية عامة على 3 سنوات
الكلية / بقالي 3 سنين في أولى مدني هندسة الأسكندرية 
الأهداف / لا يوجد 
الموهبة / لا يوجد 
الشخصية / مش عارف .. بس هيا أكيد مش قوية 
الثقة في النفس / منعدمة 
التوجه السياسي / الناس قالت عليا "شيوعي - إشتراكي ثوري - علماني - إخواني " بس مافيش حد قال عليا ليبرالي مش عارف ليه 

المهارات /
أنظمة تشغيل : Microsoft Windows , GNU/Linux "Ubuntu - Debian - Fedora - CentOS"
لغات برمجة :HTML , Python , basic , Fortran .
برامج : PhotoShop , Microsoft FrontPage , Microsoft Word , Microsoft Excel , Microsoft PowerPoint , AutoCAD .


عن نفسي :

أنا شخص بقالي 21 سنة عايش و لم أحقق أي شيء في حياتي ومش عندي أي هدف عشان أحققه 
يعني تقدر تقول عايش كدة وخلاص , عايش مستني الموت يجيلي
وصل بي التفكير إلى أسئلة من نوعية : "أنا عايش ليه ؟" , "ربنا خلقني ليه ؟" أسئلة قد تؤدي إلى الإلحاد عشان موضة اليومين دول. 

تقريبا مش بعمل حاجة صح في حياتي .. حتى الصلاة مش بصلي غير كل فين و فين 
عدد قليل من أصحابي شايفين أني حلو في مجال الـ "Tech" .. بس أنا في الحقيقة مش شايف حاجة 

عمري ما شيلت مسئولية ولا عايز أشيلها 

دئما أسأل نفسي : "يعني أنا لو خلصت كلية هعمل إيه بعد ما أخلص ؟ " و دائما لا أجد إجابة لهذا السؤال ولكني أرى نفسي في الزي العسكري في الصحراء .. مبروك دخلت الجيش و هتتفشخ بإذن الله 

فكرت أنضم للسلفيين زي أحمد سمير عبد العال  ,,  جايز تبقى دي الحاجة الوحيدة الصح اللي هعملها قبل ما أموت 

____________________________________


أسئلة و إجاباتها النموزجية بالـ "ز"

* طيب إيه مجال الشغل اللي أنت شايف نفسك فيه ؟
- ياااااااه هوا ده السؤال اللي مستنيه من زمان ..
                                                                بعد قليل من التفكير 
                                                                                                    الإجابة : مش عارف 

* طيب بتشرب سجاير أو حشيش أو أي حاجة تانية ؟
- ﻷ .. بشرب شاي أخضر بس .. و ساعات شاي أخضر بالنعناع 

* إيه الحاجة اللي ممكن نقول أنك بتعملها بإمتياز؟
- حاجات كتير أوي .. على سبيل المثال :
1- النوم 
2- القاعدة في البيت 

* من الأخر كدة هتحول من الكلية ولا ﻷ ؟
- بفكر .. و كل شيء جايز في الزمن ده .

* ليه مش شايف أنك تنفع تبقى مهندس مدني ؟
- بإختصار ﻷن المهندس المدني لازم يكون "حرك" [بكسر الراء تقريبا] عشان يعرف يتعامل مع العمال زي +Akram Elbsomy كدة 


* الناس شايفينك إزاي !؟
+Akram Elbsomy : شايفني كئيب
+ahmed tantawy  : شايفني كئيب 
حسام حسن : شايفني : كئيب و بضين و عايش جوا زوبعة " وماحدش يسألني يعني إيه زوبعة "
محمد فريد : شايفني ضحكة :D "بيحب ضحكتي أوي مش عارف ليه "
أحمد سمير عبد العال : شايفني عايش في عالم إفتراضي 
أحمد الشناوي و أمير الزرقاء : شايفيني أخر الرجال المحترمين "بيقلولي كدة من 2 إعدادي لحد دلوقتي "
محمد البسومي : شايفني مصدر خصب لأسطوانات الويندوز 
خالي أشرف : مش شايفني أساسا 

دول الناس اللي عارف هما شايفيني إزي 

الظاهر أن في إجماع على أني كئيب :D 

____________________________________


و أنا بكتب الكلام ده شوفت حاجتين على تويتر حابب أشاركها معاكم 

1- 

أعتقد أني لم أتحرك من السلمة الأولى 

2-



بعد ما قريت التغريدة دي بقيت محتار بين السلحفاة و الكوالا 





____________________________________

نسيت أقول لكم أن عندي أخ أسمه +Adham Samir وظيفته الأساسية في الحياة أنه يفتن ﻷهلي على النتيجة بتاعتي 
غير أنه معقدني بدرجاته 
99.9 % ثانوية عامة 
إمتياز إعدادي هندسة بترول 
أيون أنا بحسده

____________________________________

الموضوع ده مش للنشر ... يعني ماحدش يعمله شير
مش عايز فضايح أرجوكم
و مش عايز ردود فلسفية 
ولو حد يعرف دكتور نفسي شاطر يكتبلي أسمه و عنوانه

أنا تايه يا جدعان

26 comments:

  1. اولا يا سمره الحمد لله ان انا الوحيد اللى مش شايفك كئيب وبضان زى باقى الناس وحفضل اقولهالك وربنا عليك ضحكه ماشوفتش زيها :D :D

    بص يا سمره يا ريت تستهدى بالله وتكبر دماغك من الدنيا عشان الحياه اصلا كلها بضان فى بضان

    ويا ريت بس يا سمره تهدى وفكك من حوار التحويل من الكليه والهبل ده شد انت حيلك وخد اكرم مثل وقدوه ليك وانت حتدعيبلى :D :D
    ,وربنا يا ابنى يكرمك انت بجد والله من اجدع الناس اللى قابلتها فى حياتى

    ReplyDelete
  2. marawan elgamal
    انت من ابضن تلات شخصيات على الكوكب .. بس طيب وبتعرف تعمل حاجات كتير ومبتعرفش تستغل نفسك بتعريفه
    ده رأيى الى كان لازم يتحط جنب الاراء دى 

    ReplyDelete
  3. shady said

    انا مش شايفك بضين ولا شايفك كئيب انا شايفك محترم وبتعرف تتعامل مع الناس كمان بدليل اننا مش صحاب قريبين ومع ذلك انا بحبك والله :D
    شايفك جدع مع صحابك من كذا موقف شفته قبل كده
    انت دماغك نضيفه عشان كده بتعرف تعمل حاجات كتير اهمها التكنولوجيا فعلا ودماغك ف السياسه مش وحشه على الاقل احسن من فريد :D
    المهندس الشاطر مش لازم يكون حرك بس على فكره الاهم من كده انه يكون مهندس فعلا وفاهم شغلته وساعتها الصغير والكبير هيحترمه حتى لو مش منفتح ع الناس اوى فى مسلسل اسمه house اتفرج عليه هتقتنع ب كلامى

    وانا عارف انك مش بتحقد على ادهم ولا حاجه ولا بتحسده انتو الاتنين زى بعض والله الموضوع مش نجاح ف دراسه بس الحياه مليانه

    ان شاء الله هتبقى مهندس شاطر وهاجى اسكن عندك :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. شكرا يا شادي على الرد الجميل ده :)
      أنا شوفت أول 20 حلقة من المسلسل ده بس ماعرفتش أكمله عشان كله مسطلحات طبية و أمراض :D
      بس أنا فاهم قصدك

      Delete
  4. متقولش على نفسك كداا يا احمد انت جميل :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. أنت أكتر واحد عارف اللي فيها

      Delete
  5. بص كويس كداا يا صديقى العزيز الكئابه شئ لطيف صاحب جدع مش بيسيب الواحد :)مش حاجه وحشه يعنى زى الناس ما فاكره :D و مثمره على فكره صدقنى دى مش هرتله !! انت بضين فعلا :D و انا عارف واحد مش بيؤمن بالدكتور النفسى و عايز يروح لواحد!!! و اخيرا المرحله دى مثمره ابشر ! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ههههههههههههههههههه وماله

      Delete
  6. انت برنس اه والله العظيم .... واحد بيفكر بالطريقة دي ما ينفعش ما يبقاش مبدع

    ReplyDelete
  7. أَكَادُ أَشُكُّ في نَفْسِي لأَنِّي
    مشكلتك يا احمد انك بتستنى الظروف هى اللى تتهيئ عشان تمشى مع الموهبه بتاعتك
    مع ان المفورض العسك المفروض تظبط انت موهبتك على الظروف اللى موجوده
    وانك تسيب خانه الهدف كده من غير حاجه فده فعلا يدل انك معندكش ثقه فى نفسك
    على الاقل خلى هدفك فالحياه انك تكون انسان ناجح
    الموضوع اكيد مش موضوع عقلى عشان انا اعرف ناس متخلفين عقليا وبيحفظوا وبينجحوا اشطه عادي يعنى
    المشكله نفسيه اكتلا
    انا لازت شايف انك اذكى منى بكتير
    ولازت شايف انك مش عارف تستغل قدراتك زى ما مروان قال
    انا شايف انك تحول حاسبات ومعلومات احسنلك وهتنجح فيها اتبقى انك تتشجع وتاخد القرار

    ReplyDelete
    Replies
    1. هههههههههههههههههههههه قال أذكى منك قال

      أما بالنسبة لموضوع التحويل لحاسبات و معلومات فأنا مش عندي الشجاعة حتى لإتخاذ القرار ده

      ومش واثق أني ممكن أنجح في الكلية دي كمان

      Delete
    2. و بعدين مافيش حاجة أسمها أنسان ناجح كدة و خلاص .. المفروض تحدد ناجح في مجال إيه بالضبط

      أنا بقى مشكلتي أني مش عارف أحدد المجال

      Delete
  8. اللي عنده ثوابت مبيغيرهاش مع تغيّر المواقف والمعطيات اللي أدّامه بيبقى إنسان بفص واحد في المخ .. ومش شغال كمان.
    يعني إنت متكتف، ونايم على بطنك، وشايف واحد شايل سلاح آلي وموجهه ليك وواقف على دماغك، عارف إنك كدة كدة ميّت .
    هو ده اللي بيوقفك خلي عندك هدف وببساطه هتعيش حد تاني
    متسألنيش أيه ده عشان مش فاهم حاجه اصلا ياحج أحمد :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. أنا مش هسألك إيه ده .. أنا هسألك جبت التدوينة دي من مين ؟ :D

      Delete
    2. عيب عليك ياحج انا اللي كاتبها

      Delete
    3. ﻷ أنا قاصدي منين اللي باعتلك اللينك بتاع الموضوع ده !؟

      أصلي كاتب أنه مش للنشر
      :P

      Delete
  9. اولا انا قولتلك ان انت مش بضين انا قولت ان انت عايش فى زوبعه بس والله يا احمد انا مش عارف اقولك ايه فى اللى انت كاتبه ده لانى تقريبا من جوايا عايز اقول نفس الكلام وده لانى بقالى سنتين فى اولى مدنى وقبلهم اتنين فى اعدادى وبرضك انا مش عارف اناعايز ايه وساعات كتير اوى بقول انا عايش ليه ومليش هدف واظن مره اتكلمنا انا وانت فى الموضوع ده قبل كده وفى الااخر احب اقولك ان العيب للاسف فينا احنا ويا ريت بما اننا انا وانت فى سنه واحده نبدا من جديد ونتكل على الله ونبص قدامنا شويه وبلاش نبص تحت رجلنا وتفائل خير يا معلم

    ReplyDelete
    Replies
    1. أنا و أنت في سنة واحدة !!
      إيه ده ! أنت نويت تحول معايا تجارة دمنهور ولا إيه ؟

      Delete
    2. انت بتتكلم بجد؟؟!!!

      Delete
  10. mohamed khalifa

    بص يا ابوحميد انت عارف انك من اكتر الشخصيات اللي انا بحبها جدا واكيد طبعا انا مش عاجبني عالم العزله اللي انت فيه .. علي فكره يا احمد انت دماغ نضيفه جدا مشكلتك الوحيد زي ما انت قولت انك مش حاطط هدف قدامك والله انت لو حطيت اهداف قدامك هتحققها و بسهوله كمان انت ما شاء الله عليك بتفهم سياسه وكمان التكنولوجيا وكده انا مش هتكلم انت عارف رأي فيك ف الحوار ده من زمان .. انا مقدرش اقولك غير استخير ربنا ف حوار التحويل ده عشان متكملش ف مجال انت مش حابه غصب عنك عشان ده مستقبلك مش مستقبل حد غيؤك .. وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم ... وابقي سامحني علي التطفل ده ده :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ومتسالنيش انا كمان جبتها منين :D

      Delete
    2. ههههههههه لا مش هقولك جبتها منين .. السؤال ده لعبد الله سمير بس :D
      و الظاهر أن أدهم بعت اللينك لكل أصحابه :D

      أما بالنسبة لكلمة "دماغك نضيفة " أنا مش بحبها خالص عشان مافيش حاجة لحد دلوقتي تثبت أن دماغي نضيفة

      كل المعطيات بتقول أن إمكانياتي العقلية ماتجيبش الكلية هندسة والدليل على كدة ثانوية عامة على 3 سنين و 3 سنين في أولى مدني

      Delete
  11. طب ي بني م انا م انا كنت نفس حالتك كدا بس لو كنت فضلت مكاني كان زماني عقدت ع سد النهضة بقيت من مشكلة لمشكلة شوية صايع و شوية بصلي شوية ببرشم و شوية بحشش قولت نميها شوية كدا و شوية كدا و لما حولت الصراحة مش حاقولك حسيت اني لقيت نفسي ف المكان دا لأ بس قولت خلاص انا حاعمل اي حاجة عشان ابقى حاجة ف المجال دا كلنا كدا ي بني و بنضحك ع نفسينا و لو ع الشغل مفيش حد ف مصر بيشتغل الحاجة اللي بيحبها و الله ي بني انت من اكتر الناس اللي انا بنحبهم و نعمل اي حاجة عشانهم كمان

    _Farouk_Afnden@_

    ReplyDelete
    Replies
    1. و الله و أنت يا محمد من أكتر الناس اللي بحبها و أنت عارف كدة كويس وطول عمري بتمنالك الخير

      و فعلا زي ما أنت قولت أن مفيش حد في مصر بيشتغل الحاجة اللي بيحبها

      Delete
  12. هههههههههه حلوة الصفحة دى .......بس انت كويس انك عارف مشاكلك احمد ربنا و طالما انت عارفها ..........حلها يا اخى

    ReplyDelete
  13. 21 سنة يا احمد لسة قدامك الحياة تعمل فيها اللى انت عاوزه فىناس بتبدا من ال30 و ال40 بس المهم تبدا ................و مفيش انسان طبيعى عندى هدف اصلا ..........المفروض يكون عندو اهدااااف مش هدف واحد ........على سبيل يعنى ان حاجة تصيب و حاجة تخيب كدة يعنى دا غير انها بتتغير من وقت للتانى حسب احتياجك

    ReplyDelete